شناسهٔ خبر: 193351 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون دفتر حمل‌ونقل بین المللی و ترانزیت سازمان راهداری:

رکورد ترانزیت زمینی ۲۵ درصد از هدف‌گذاری سال اول برنامه هفتم جلوتر است

محمدی راهداری معاون دفتر حمل‌ونقل بین المللی و ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مجموع عملکرد ترانزیت جاده‌ای و ریلی در سال گذشته را ۲۵ درصد جلوتر از هدف‌گذاری سال اول برنامه هفتم پیشرفت عنوان کرد و گفت: ۱۷.۵ میلیون تن بار ترانزیتی در سال ۱۴۰۳ از مبادی مرزی کشور عبور کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمید محمدی معاون دفتر حمل‌ونقل بین المللی و ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر اظهار کرد: این دومین سالی است که رکورد ترانزیت شکسته می شود. رکورد ترانزیت جاده ای در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۴.۷۵ میلیون تن بود و سال گذشته به ۱۷.۵ میلیون تن رسید. 

وی افزود: عملکرد ترانزیت جاده ای و ریلی نسبت به برنامه هفتم پیشرفت که ۱۶ میلیون تن در سال اول برنامه پیش‌بینی شده، ۲۵ درصد بیشتر است. 

محمدی با اشاره به رویکرد دیپلماسی حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با کشورهای همسایه گفت: کاهش عوارض جاده ای با کشورهای ترکمنستان، قطع عوارض پرداختی ناوگان ایرانی برای ورود به ازبکستان به مدت یک سال، افزایش مبادله برگه تردد با کشورهای همسایه از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است. 

معاون دفتر حمل‌ونقل بین المللی و ترانزیت سازمان راهداری در ادامه به اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری اشاره کرد و گفت: با انجام اقداماتی چون فعالسازی سامانه جامع بین المللی، نوبت دهی سیستمی ناوگان حمل و نقل جاده ای در پایانه‌ها، بستر را برای بخش خصوصی ایجاد کرده ایم. 

محمدی با اشاره به برنامه این سازمان برای حفظ رکورد فعلی ترانزیت تصریح کرد: در حوزه زیرساخت مشکلی وجود ندارد و سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون تن کالا از جاده‌های کشور جابه‌جای شده است.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به هدف‌گذاری ترانزیت ۴۰ میلیون تن کالا باید فرآیندهای مرزی کشور تغییر کند و از تمرکز در نقطه صفر مرزی اجتناب شود.

معاون دفتر حمل‌ونقل بین المللی و ترانزیت بر لزوم روان سازی تردد و جلوگیری از ایجاد توقف ها در نقاط مرزی تاکید کرد و گفت: توسعه پارکینگ نیز راهکار مناسبی نیست. بلکه این فرایندها باید در پسکرانه مرزی سپری شوند. 

محمدی با بیان اینکه ۳۲ پایانه مرزی مصوب و ۲۶ پایانه مرزی فعال تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارند، گفت: امکانات مناسبی با سرمایه گذاری گسترده در این پایانه ها فراهم شده است و در صورتی که اراضی مورد نیاز از سوی سایر دستگاه ها به پایانه های مرزی اختصاص یابد، نسبت به توسعه زیرساخت‌ها و امکانات اقدام می شود.